O mașină de colecție a apărut la înmatriculare: cine a adus comoara rară la RAR
O mașină foarte rară de colecție a fost adusă de un colecționar la o reprezentanță a Registrului Auto Român din Capitală.
Este vorba despre un FIAT 508 Weber Balilla Spider fabricat în anul 1936. Deci, o mașină foarte rară. Colecționarul a venit cu autovehiculul pentru a fi înmatriculat în România.
Conform Registrului Auto Român (RAR), în întreaga lume, mai există numai 14 exemplare din acest model.
„Lansat în anul 1934, primul FIAT din anii interbelici a fost o formulă de succes, mașina adoptând o cutie de viteze sincronizată cu patru trepte şi un motor care produce 36 CP. Modelul care ne-a vizitat la RAR Grivița este un FIAT 508 Weber Balilla Spider, fabricat în anul 1936, şi este unul dintre cele 14 exemplare care mai există la ora actuală pe piața automobilistică din întreaga lume. Această maşină a devenit o piesă dorită în orice colecţie auto fiind unică pe șoselele noastre”, scrie Registrul Auto Român Oficial, pe pagina sa de Facebook.
Mașina de colecție este extrem de rară
Ca referință, Fiat se numără printre cei mai cunoscuți și prolifici constructori auto din Italia. Compania, a cărui nume este, de fapt, un acronim pentru „Fabbrica Italiana di Automobili Torino”, a lansat în perioada interbelică mai multe modele de succes, iar această serie a fost deschisă de modelul 508. Acest exemplar care a ajuns în România este aparte, deoarece mai există doar alte 14 exemplare identice în toată lumea.
Așadar, modelul 508, cum spuneam, a fost lansat la începutul aniilor ’30 fiind, de fapt, înlocuitorul lui Fiat 509, care a fost pensionat în 1929. Vorbim, deci, de primul Fiat compact și citadin al aniilor ’30, o mașină care a fost prezentată cu o caroserie închisă de tip Berlina, cu două portiere și patru locuri. Mașina a fost numită „Balilla”, un nume de care s-au legat destule controverse în ultimele nouă decade. Mulți au făcut legătura dintre acest nume și Opera Nazionale Balilla, o organizație fascistă pentru tineret care activa încă din 1926.
Cu toate acestea, Fiat a negat această legătură. Constructorul italian a declarat că numele face referire la porecla lui Giovanni Battista Perasso, copilul care se spune că a aruncat cu pietre într-un ofițer austriac. Acțiunile sale ar fi pornit o întreagă revoltă, în Genova anului 1746, îndreptată împotriva autorităților austriece care ocupau orașul. Acest incident face parte din narativul războiului de succesiune austriacă ce a inclus ca părți beligerante mai multe state importante din Europa Centrală și de Vest în perioada 1740-1748.
Anterior, o clasă de submarine ușoare Regia Marina ale Marinei Regale Italiene și un tractor de la firma Motomeccanica din Milano fuseseră, de asemenea, botezate Balilla, iar Fiat însuși folosise mai devreme numele pe micul avion biplan Fiat-Ansaldo A1 al Primului Război Mondial.
Așadar, 508 Balilla a fost o mașină compactă proiectată și dezvoltată de Fiat în 1932. A fost, efectiv, înlocuirea lui Fiat 509, deși producția modelului anterior încetase în 1929. Avea o transmisie cu trei trepte (creștetă la patru viteze). în 1934, avea patru locuri și avea o viteză maximă de aproximativ 80 de kilometri la oră. S-a vândut cu 10.800 de lire (sau 8.300 euro, în 2005). Au fost produse aproximativ 113.000, la vremea aceea.Mașina a fost asamblată și de Walter Motors în Cehoslovacia, în fabrica Centralne Warsztaty Samochodowe din Polonia, de NSU-Fiat în Germania și de „SAFAF” (redenumită în 1934 ca „Simca-Fiat”) în Franța.
Mașina de colecție a fost dezvoltată de unii dintre cei mai importanți ingineri auto italieni ai zilei, inclusiv Nebbia, Fessia și Tranquillo Zerbi. Scopul a fost de a încorpora unele dintre calitățile unui automobil de înaltă clasă într-un vehicul cu prețuri modeste. Mașina a fost dezvăluită pe 12 aprilie 1932 la un salon auto care a avut loc la centrul de târguri Fiera Milano.